Omschrijving project

Twee projecten in één

De woningen zijn onderdeel van een project dat bestaat uit 26 woningen die allemaal in CPO ontwikkeld werden. Er zijn 7 woningen gebouwd in het plan Peelhorst te Venhorst en 19 woningen in het plan De Donk te Boekel.

Klassieke uitstraling

Traditionele, klassieke architectuur genoot overwegend de voorkeur van de bewonersgroep. In deze sfeer is een gevelindeling ontwikkeld waarbij een spel van kozijnkaders voor een afwisselend gevelbeeld zorgt. Indien de keuken aan de voorzijde is gelegen zijn keukenraam en voordeurkozijn omkaderd door prefab beton. Als de woonkamer aan de voorzijde is gelegen zijn de woonkamerkozijnen vóór in de spouw gesitueerd (brede vensterbank) en worden ze omkaderd door een terugliggende gemetselde rollaag. Bewoners van het langste bouwblok wensten een onderbreking van de gootlijn. Een drietal (van de tien) woningen krijgt daarom een gevelopbouw die is afgedekt door een prefab betonband en een halve steen voor de aansluitende gevels. Uitvoerige discussies naar aanleiding van talrijke monsterborden met baksteen heeft per locatie geleid tot een gemeenschappelijke keuze. In Boekel is uiteindelijk een drietal bakstenen overgebleven, alle rood maar in teint en nuancering verschillend. In Venhorst koos men voor één bruin genuanceerde baksteen.

Grote diversiteit

Uit verschillende verkavelingsvarianten heeft de bewonersgroep gekozen voor wonen in een rij. De gezinssamenstelling en financiële draagkracht binnen de bewonersgroep kende een grote variatie: jonge alleenstaande starters, jonge en oudere stellen maar ook gezinnen met kinderen. De gewenste woninggrootte varieerde daarom. De kleinste woning mocht niet meer dan 150.000 euro kosten. Om aan deze vraag te voldoen was het mogelijk om binnen een vaste diepte te kiezen voor een variabele breedte van de hoofdmassa. Bovendien kon men door middel van een aanbouw, dakkapellen en garage de woning verder aan de eigen woonwensen aanpassen. Uiteraard kon de plattegrond zelf worden bepaald. De keuken aan de voor- of achterzijde, de plaats en grootte van verblijfs- en verkeersruimten en de plaats van de trap.

Status van dit project

Binnen dit project werken we samen met een aantal partners:

  • De Loods Architecten & Adviseurs